Petunjuk
Prestasi Utama Atau Key Performance Indicators ( KPI )
Apakah latar
belakang KPI?
Kerajaan telah menyarankan budaya kerja berasaskan prestasi dengan menggunakan petunjuk-petunjuk prestasi utama (KPI) yang diterapkan dalam perkhidmatan awam bagi meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan. Sejajar dengan visi, misi dan fungsi agensi, setiap organisasi perlu mengukur prestasi perkhidmatan yang diberikan bagi memastikan semua perkhidmatan berkenaan disampaikan kepada pelanggan dengan baik. Ini secara tidak langsung dapat memberikan gambaran yang jelas mengenai prestasi organisasi secara keseluruhannya.
Dalam pembentangan bajet 2010 pada 23 Oktober 2009, Perdana Menteri, YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak telah menyatakan bahawa sejak memegang teraju Kerajaan, beliau telah melaksanakan KPI dalam melunaskan urusan negara.
Beberapa
kaedah yang telah dilaksanakan sebelum ini juga bertujuan untuk meningkatkan
kualiti penyampaian seperti pengukuran prestasi individu dan organisasi melalui
sasaran kerja tahunan, pengukuran kecekapan Sistem Pengurusan Kualiti melalui
pelaksanaan MS ISO 9000 serta Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) dan
penandaarasan amalan-amalan terbaik melalui pelaksanaan Anugerah Kualiti
Perkhidmatan Awam.
Apakah KPI?
KPI
adalah satu sistem pengukuran yang mudah, berkesan dan membantu organisasi
menjelaskan dan mengawal tahap kemajuan sesuatu proses perkhidmatan yang
disampaikan kepada pelanggan selaras dengan misi dan visi sesebuah organisasi (PKPA
Bil. 2/2005 ). Prinsip-prinsip KPI ialah meletakkan sasaran, boleh diukur
dengan angka, diukur dalam keadaan normal dan selaras dengan misi dan visi
organisasi. KPI adalah ukuran spesifik dalam bidang tertentu prestasi
organisasi.
Contoh KPI adalah seperti berikut :
PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI)
SASARAN
PENCAPAIAN SEMASA (co: Sehingga 18 Okt. 2013)
Kadar Penyelesaian Aduan Bagi Tahun 2009
90%
82.6 %
Kadar Penyelesaian Aduan Dalam Tempoh 15 Hari Bekerja
35%
27.0 %
Indeks Kepuasan Pelanggan
(Cemerlang dan baik)
85 %
8.1 %
Tujuan
KPI adalah untuk memberikan pengukuran ke atas faktor-faktor utama yang
akan memberikan kejayaan jangka panjang kepada organisasi. Jika mahu
melihat KPI berfungsi dan memberi faedah kepada organisasi, ia harus diukur
secara berterusan dan mempunyai hubung kait dengan bidang yang ingin dilakukan
penambahbaikan.
KPI
boleh digunakan dalam beberapa kaedah seperti Directional KPI iaitu
memberikan ukuran yang baik atau lemah dalam bidang perkhidmatan yang spesifik
dan memantau sama ada terdapat penambahbaikan. Quantifiable
KPI diwakili oleh angka dan memberikan ukuran yang tepat untuk
menganalisis data. Terdapat juga KPI yang menggunakan sifat seperti
lemah, sederhana dan baik yang boleh ditukarkan kepada skala nombor 1- 4.
Secara keseluruhannya KPI menyediakan peluang kepada organisasi untuk
menyasarkan bidang-bidang yang perlu dilakukan penambahbaikan dan seterusnya
menjamin kecemerlangan organisasi.
Mengapa perlu KPI?
Secara
keseluruhannya penggunaan KPI dalam pengukuran prestasi organisasi dapat
difokuskan kepada tiga perkara utama iaitu:
i. Menjelaskan hala tuju organisasi
- melalui
pembinaan KPI, sesebuah organisasi dapat menyedari perkara-perkara penting yang
patut diberi perhatian dalam menjayakan misi dan visi organisasi.
Sistem pengukuran prestasi yang baik akan memberikan gambaran yang jelas
mengenai pengukuran sesuatu matlamat berdasarkan kepada perancangan
strategik.
ii. Organisasi dapat memberikan tumpuan kepada
bidang-bidang utama kepada pihak
berkepentingan
- ia membantu organisasi menentukan tindakan yang perlu diambil terhadap penghalang kepada keberkesanan sesuatu program. Dengan ini teras kepada kecemerlangan dan keberkesanan dapat diberi tumpuan.
- ia membantu organisasi menentukan tindakan yang perlu diambil terhadap penghalang kepada keberkesanan sesuatu program. Dengan ini teras kepada kecemerlangan dan keberkesanan dapat diberi tumpuan.
iii. Menilai semula prestasi yang telah
disasarkan
- tindakan
pembetulan serta penambahbaikan dapat dilaksanakan berdasarkan
petunjuk-petunjuk prestasi. Pemantapan prestasi boleh dilaksanakan dengan
membandingkan pencapaian masa lalu dengan prestasi semasa serta menyasarkan
prestasi pada masa akan datang.
Apakah
prinsip-prinsip asas pengukuran prestasi di agensi kerajaan?
Pelaksanaan
pengukuran prestasi di agensi Kerajaan adalah berlandaskan prinsip-prinsip asas
seperti berikut:
i. Pengukuran
prestasi di agensi Kerajaan adalah bagi menilai kualiti penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan.
ii. Tumpuan
pelaksanaan pengukuran ini adalah kepada perkhidmatan-perkhidmatan utama yang
disampaikan oleh agensi kepada pelanggan
iii. Perkhidmatan-perkhidmatan
utama ini diukur dari segi proses menghasil dan menyampaikannya kepada
pelanggan serta tahap kepuasan hati pelanggan terhadap
perkhidmatan-perkhidmatan yang telah dihasilkan.
iv. Sebagai
permulaan, pelaksanaan pengukuran di agensi Kerajaan dibuat berasaskan data
semasa agensi.
v. Pelaksanaan
pengukuran prestasi memerlukan agensi mewujudkan KPI dan menetapkan sasaran
prestasi sebagai asas membuat pengukuran.
vi. Sasaran
prestasi yang ditetapkan hendaklah mengambil kira perkara-perkara berikut;
a) Keupayaan
proses yang meliputi aliran kerja, keperluan sumber manusia, kewangan,
peralatan, infrastruktur dan persekitaran yang sesuai untuk menghasilkan
perkhidmatan kepada pelanggan.
b) Kehendak,
ekspektasi dan maklumbalas daripada pelanggan.
vii. Sasaran
prestasi yang ditetapkan untuk mengukur KPI hendaklah memenuhi ciri-ciri
SMART iaitu specific, measurable, achievable, realistic, time bond atau
spesifik, boleh diukur, boleh dicapai, realistik dan mempunyai tempoh masa.
viii. Pengukuran,
penilaian, pemantauan dan tindakan penambahbaikan perlu dijalankan secara
berterusan.
ix. Perkhidmatan
yang disampaikan kepada pelanggan perlu dikaji semula secara berkala untuk
memastikan ia terus relevan dan berkesan.
Penutup
Penggunaan
petunjuk prestasi utama ( KPI ) merupakan satu amalan yang harus diterapkan ke
dalam budaya kerja yang berasaskan prestasi. KPI adalah penting bagi memastikan
tahap prestasi tercapai seperti yang telah ditetapkan bagi memenuhi kehendak
pihak-pihak berkepentingan. Melalui penggunaan KPI tindakan penambahbaikan
secara berterusan dapat memenuhi kehendak pelanggan.
0 comments:
Post a Comment