Transformasi sektor pendidikan perlu direalisasi seiring
tuntutan semasa
Kerajaan sudah memperkenalkan pelbagai pelan transformasi
bagi meletakkan Malaysia ke tahap lebih tinggi dan antara yang diberikan
keutamaan ialah bidang pendidikan.
Sektor ini
penting kerana ia menentukan jatuh bangun generasi Malaysia akan datang.
Generasi inilah yang bakal memacu kemajuan negara dalam pelbagai bidang, bakal
memimpin negara untuk terus maju ke hadapan dan menyambung legasi kemajuan
serta kejayaan yang kita kecapi pada masa kini.
Namun, usaha menganjakkan paradigma dalam sektor pendidikan bukan mudah. Pelbagai aspek dan faktor perlu diambil kira. Peringkat sekolah rendah harus menjadi fasa paling penting bagi murid. Pada peringkat ini, asas pembelajaran ditekankan untuk diaplikasi dalam kehidupan seharian mereka.
Kepentingan asas
pendidikan
Asas pendidikan
mencukupi juga perlu dibekalkan pada peringkat sekolah rendah agar mereka boleh
bersaing pada peringkat lebih tinggi. Pada peringkat ini, murid yang lemah
perlu dibantu agar mereka tidak terus tercicir apabila masuk ke sekolah
menengah.
Kaedah dan usaha
kreatif untuk memastikan murid sekolah rendah menguasai kemahiran asas
pendidikan perlu dilaksanakan, agar mereka tidak tercicir ketika di sekolah
menengah yang mana kurikulumnya lebih sukar.
Murid cemerlang
di sekolah rendah perlu mengekalkan momentum kecemerlangan mereka apabila
berada pada tahap pendidikan lebih tinggi. Perjalanan mereka masih jauh dan
banyak lagi peringkat pengajian yang perlu ditempuhi.
Sayang sekali
jika kejayaan yang berputik pada peringkat rendah tidak dapat dikekalkan dek
hanyut dengan gejala tidak berfaedah ataupun mudah berpuas hati dengan apa yang
dikecapi.
Peringkat sekolah menengah pula adalah peringkat paling mencabar bukan sahaja kepada murid malah kepada guru dan ibu bapa. Murid lemah yang tercicir di sekolah rendah pastinya akan berhadapan pelbagai masalah. Apatah lagi ketika ini, mereka berada di alam remaja yang mudah dipengaruhi minda dan jiwa dengan perkara tidak sihat.
Peringkat sekolah menengah pula adalah peringkat paling mencabar bukan sahaja kepada murid malah kepada guru dan ibu bapa. Murid lemah yang tercicir di sekolah rendah pastinya akan berhadapan pelbagai masalah. Apatah lagi ketika ini, mereka berada di alam remaja yang mudah dipengaruhi minda dan jiwa dengan perkara tidak sihat.
Cara didikan
untuk murid sekolah menengah pastinya berbeza dengan murid sekolah rendah.
Cabarannya terletak di bahu 178,872 orang guru sekolah menengah di seluruh
negara. Guru bukan sahaja bertindak sebagai pengajar, malah turut berfungsi
sebagai fasilitator, penasihat, kaunselor dan sebagainya.
Komunikasi antara
guru dan murid amat digalakkan untuk mendapatkan pandangan mengenai sesuatu isu
dan juga mengekalkan hubungan baik sesama mereka. Kaedah pengajaran menarik dan
berkesan perlu diberi perhatian pada peringkat ini.
Murid tak minat
jurusan sains
Salah satu isu
yang melanda sistem pendidikan ialah kemerosotan minat murid memilih jurusan
sains. Di sinilah peranan guru untuk melaksanakan amalan pengajaran dan
pembelajaran yang menarik dan bermakna di dalam bilik darjah. Penggunaan
teknologi pendidikan serta pengaplikasian model dan teori pendidikan
antarabangsa sudah terbukti berkesan dan perlu dijadikan amalan.
Dengan kata lain,
guru perlu memanfaatkan kemudahan yang disediakan serta kreatif dalam
mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran.
Isu jurang
pencapaian antara gender juga perlu diberi perhatian. Hal ini penting kerana
negara memerlukan tenaga dan modal insan yang bernilai untuk memacu kejayaan
dan pembangunan. Minat murid lelaki perlu diselami agar kaedah pembelajaran dan
pengajaran sesuai dengan jiwa mereka di samping tidak mengabaikan murid
perempuan.
Begitu juga
pencapaian murid di luar bandar yang menurut laporan Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) sedikit ketinggalan dengan murid di kawasan bandar.
Antara perkara yang perlu diteliti termasuklah prestasi tenaga pengajar, mutu
pembelajaran, sumber sekolah termasuk peranan ibu bapa dan Persatuan Ibu Bapa
dan Guru (PIBG).
Salah satu agenda
diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan baru-baru ini ialah kemahiran
berfikir aras tinggi (KBAT) murid. Pelbagai kaedah diperkenalkan yang meliputi
aspek kurikulum, pedagogi dan pentaksiran.
Namun, usaha itu
mungkin akan mengambil masa untuk dijadikan amalan memandangkan murid perlu
dibiasakan dengan pendekatan dalam ketiga-tiga komponen berkenaan.
Pelan
transformasi pendidikan dalam laporan PPPM 2013-2025 yang dilancarkan oleh
Perdana Menteri pada tahun lalu memperlihatkan betapa kerajaan giat dan serius
untuk mentransformasikan sektor pendidikan.
Pelan pembangunan
serta hasrat kerajaan yang dinyatakan dalam laporan ini diharapkan dapat
dihayati dan diterima secara positif oleh seluruh rakyat Malaysia tidak kiralah
golongan pendidik, murid, ibu bapa dan sebagainya untuk memastikan ia dapat
direalisasikan.
Penulis ialah Pensyarah Kanan di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
0 comments:
Post a Comment